Scouts zomerkamp 2019

Deze week kamperen de scouts een hele week in Austerlitz! We kamperen op Scouting terrein “PBC Austerlitz”, vlakbij Zeist. Het thema is middeleeuwen. We doen tijdens het kamp allerlei activiteiten en spelletjes in dit thema.

Tijdens het kamp vullen we de fotogalerij en het logboek aan.

Kampverslag
Zaterdag 6 juli (de leiding)
Het avontuur begint! Alle spullen zijn ingepakt en het is tijd voor vertrek. Op ons gemakt rijden we naar Austerlitz om de eerste spullen uit te pakken en het terrein al een beetje aan te kleden. Morgen komen de scouts en gaat het écht beginnen. Wij hebben er zin in!

Zondag 7 juli (Anne)
Hii!
Vandaag begon ons kamp. We begonnen met spellen spelen als beslissing wie in de nieuwe tenten mochten slapen.
Het was allemaal super leuk en iedereen deed leuk mee. Uiteindelijk was het duidelijk dat de cobra’s en de vossen een nieuwe tent kregen en de valken een oude. Allemaal prima! We zijn begonnen met het opbouwen en uitpakken van de spullen en zo begon het kamp leuk en goed.

Na hard gewerkt te hebben, werden we geroepen voor het eten; macaroni met saus. Lekker gegeten en dingetjes gedaan, weer door gegaan met opbouwen en uitpakken. Alles ging goed, totdat er een dennenappel gevecht begon en er een dennenappel in een oog kwam. Het leek een beschadiging te zijn en ze zijn naar de eerste hulp gegaan. Daar bleek dat alles gewoon goed was, dus niks om hele erge zorgen over te hebben. Tijdens het eerste hulp bezoek van de gewonde, moest er natuurlijk wel gewoon gewerkt en afgewassen worden. Dat ging allemaal goed, alleen een beetje traag. Uiteindelijk nog een beetje bij het kampvuur weerwolven gedaan en de doden moesten naar bed. Dat was de dag en ik vond het een heel leuk begin van het kamp en ik denk de rest ook. (Alleen een beetje jammer van de gewonde).

Maandag 8 juli (Hidde en Daniël)
We zijn vandaag om 8 uur opgestaan en we hebben ontbeten.
We zijn redelijk vroeg vertrokken om te gaan hiken. Op het begin ging het best wel makkelijk,
maar op een gegeven moment kwamen we (Valken & Vossen) vast te zitten. We hebben een hele tijd gezocht,
maar het lukte ons niet om de juiste route te vinden. De Cobra’s Waren al heel snel vastgelopen, dus we zijn na
twee uur rondlopen opgehaald.

We zijn toen met de auto naar het museum gereden. We gingen naar het Nationaal
Militair Museum. Buiten was een vliegveld met nog meer straaljagers.
In dat museum was er een enorme hal met allemaal tanks en kanonnen, en aan het plafond hingen
vliegtuigen en straaljagers. Er was een tentoonstelling ‘Als de Russen komen’, en er was een soort gamehal waar je
allerlei spellen kon doen. Je kon bijvoorbeeld in een vliegtuigsimulatie zitten, of je kon een tank besturen (In een spel).
In een ander deel van het museum waren er allemaal hallen met dingen over de geschiedenis van het Nederlandse leger en
waar die is ingezet.

Na het museum gingen we terug naar het kamp, en we hebben een pastei gemaakt met de nieuwe ‘wonderpannen’.
Het was bladerdeeg met een vulling van gehakt met aardappel, wortel, paprika en ui. Als toetje hebben we yoghurt gegeten,
iedere patrouille had een andere smaak.

Na het eten moesten de Valken corveeën, dat was wel erg genieten. Ze moesten een toiletgebouw schoonmaken die wij zelf niet
eens gebruiken, maar de welpen naast ons helaas wel. Ik bespaar u de details. De andere patrouilles gingen ondertussen
van het bladerdeeg dat over was van de pastei appelflappen maken, of ze gingen liedjes zingen.

Nadat de Valken klaar waren met corvee, gingen we een sluipspel doen in het donker. De leiding zaten in een cirkel met hun
gezichten naar elkaar toe. Ze hadden elk een hoed op met een speelkaart die naar achteren wees. De kinderen begonnen 20 stappen
van de cirkel en moesten naar de leiding sluipen. Het doel was om de kaart die op hun hoed zat te lezen zonder dat de leiding
(van wie de kaart was) hun gehoord heeft. Als de leiding ze hoorde, moesten ze die kant op wijzen en een andere leiding die
ertegenover zat moest bevestigen of het klopte. Uiteindelijk hebben Daan en Hidde gewonnen. Na het spel zijn we gaan slapen.

Dinsdag 9 juli (Thomas)
“Goeie morgen lieve schatjes” dat is waar we wakker mee werden gemaakt. Gelukkig was het niet 8 uur ’s ochtends zoals normaal, maar al 10 uur. Na het ontbijt gingen we boogschieten. Niemand heeft helaas de roos gehaald en tijdens het boogschieten verdwenen er steeds meer pijlen het bos in. Al hebben we de meeste pijlen uiteindelijk wel weer teruggevonden.

Na het boogschieten gingen we naar een klimbos, al wisten we dat niet. Zelfs toen we op locatie waren wisten we niet dat we gingen klimmen omdat het klimbos ongeveer in de achtertuin van een zwembad stond. Natuurlijk was het klimmen erg leuk en er was ook een net gespannen tussen een paar bomen waar een paar yoga ballen waren neergelegd waar we al gauw een spel van maakten. Terwijl we terug fietsten naar het kampterrein, viel Hidde helaas. Gelukkig leverde dat niet al te grote problemen op en konden we weer terug naar het kampterrein.

Voor het avondeten moesten we een appel en een ei ruilen voor ons uiteindelijke avondeten. Uiteindelijk hadden we allemaal een eetbare avondmaaltijd. Die van ons was tomatensoep met geroosterde aardappelschijfjes en heel veel zout. Na het afwassen moesten we de toiletten schoonmaken die echt enorm ranzig waren, al was dat wel te verwachten van een toiletgebouw op een kampterrein.
Het volgende onderdeel was de dropping. Het eerste deel van de dropping was erg makkelijk omdat we een GPS kregen, terwijl er een paar journalisten van de New York Times met ons meeliepen. Deze journalisten waren hier omdat ze erg geïnteresseerd waren in droppingen. De dropping blijkt een erg Nederlands scouting ding te zijn. Toen we eenmaal in the middle of nowhere waren gedropt, kregen we een GPS mee. Dit maakte het eerste deel van de route erg makkelijk. Maar dingen werden moeilijker na de tweede post: eerst moesten we een hele tijd wachten omdat we opnieuw gedropt werden en er was maar één auto, dus we moesten erg lang wachten. Toen we eindelijk opnieuw gedropt waren, moesten we nog een lange tijd wachten op de journalisten. Er was ook geen nieuw coördinaat voor het kampterrein, dus moesten we maar ergens heen lopen. Gelukkig had één van de al gedropte groepjes een voorbijganger gevraagd naar Austerlitz. We liepen dus in die richting. Inmiddels was het al kwart voor één ’s nachts, dus iedereen was al redelijk moe. Nu ligt ons kampterrein een stukje noordelijker dan Austerlitz dus Austerlitz was niet helemaal de goede richting op. Uiteindelijk vonden we een kaart van een fietsroute waar we de weg op vonden. Toen was het al een stuk later en moesten we nog heel veel verder. Ik sliep al half tijdens het lopen. Uiteindelijk kwamen we om half twee eindelijk aan op het kampterrein. Omdat iedereen honger had, had de leiding broodjes knakworst gemaakt. Na de broodjes konden we eindelijk slapen en dat heeft iedereen ook gedaan.

Woensdag 10 juli (Oebe en Armand)
In de tent mochten we vanochtend uitslapen, omdat we gisteren een hele lange dropping hadden gelopen. Armand en Rik gingen toen ze wakker werden naar de winkel. Toen zij naar de winkel gingen werd Oebe ondertussen wakker. Na wat tijd werd Koen wakker en gingen Koen en Oebe praten, toen kwamen Armand en Rik terug daarna gingen Oebe, Koen en Armand nog wat dingen regelen tot iedereen wakker werd.

De leiding had hele lekkere broodjes gehaald, dit was ook meteen onze heerlijk brunch. Daarna moesten wij lunch maken voor in de middag.

Toen wij die brunch hebben klaargemaakt, begonnen we met fietsten en gingen wij gezellig praten. Aan het begin viel Oebe’s tas van zijn fiets voor de rest ging alles gewoon goed. Toen wij bij het zwembad waren, wilde bijna iedereen spullen uit zo’n geld-schraap automaat. Nadat de leiding de kaartjes hadden geregeld gingen wij omkleden. Toen wij bij het zwembad waren gingen wij lol maken zoals het buitenbad, binnenbad en de glijbaan.

Toen we klaar waren na een paar uur plezier, gingen we terug in de regen, dat was niet zo leuk. Maar daarna gingen we uitrusten en droge kleren aandoen daarna gingen we friet eten, met een kroket, kaassoufflé of frikandel. Lekker!

s’ Avonds gingen we nog samen wat spelletjes spelen rond het kampvuur. We kregen ook warme chocolademelk met slagroom (met een koekje :D). Na nog veel spellen zullen we waarschijnlijk lekker gaan slapen.

Donderdag 11 juli (Koen)
‘s Ochtends werden we weer om acht uur wakker gemaakt (zoals gewoonlijk).
Toen moesten we met een anderhalf uur alweer op de fiets naar Amersfoort.
Het was maar een kleine veertig minuten fietsen tot we er waren. Daarna gingen we een stadsspel spelen en tegelijk had je ook vrije tijd.
De vossen hadden daar geen gebruik van kunnen maken want die waren te gefocust op het spel. De andere patrouilles deden niks en gingen lekker even shoppen.

’s Middags gingen we een taart bakken. Elke patrouille een ander soort taart (chocolade, appel of straciatella). Later moesten we eigen eten maken dat we die middag hadden gekocht. De leiding had pannenkoeken de vossen pannenkoeken en de cobra’s pannenkoeken. De valken swarma. Na het eten hadden we nog een mooie film; ‘Kruistocht in spijkerbroek’. Toen nog lekker wat vuur en daarna einde dag, lekker naar bed!

Vrijdag 12 juli (Daan)
We werden wakker rond negen uur en hebben toen ontbeten. We ontbeten pannenkoeken, ei en brood. Nadat we het ontbijt op hadden en de afwas gedaan hadden, gingen we levend cluedo doen.

Met levend cluedo moesten we er achter zien te komen wie de dader was, het moord wapen en waar het was gebeurd. Je moest naar een pion rennen en daar lag een kaartje onder die je met je eigen kaartje moest ruilen. Op een kaartje stond een moordwapen, dader of plek. Die informatie kon je afkruisen op je kaartje. Hidde en Daniël hadden gewonnen.

Na het spel begon te onweren. We gingen onder de party tent zitten, waar we dasringen maken. Je kon kiezen of je een Turkse knoop, een leren driehoek/ovaal. Mij lukte de Turkse knoop niet, maar die driehoek lukte wel. Daarna heeft Hidde een Turkse knoop voor mij gemaakt. Na de dasringen gingen we lunchen. De lunch was friet. Ik ging mee met friet halen bij de snackbar. De friet was erg lekker!

Na de friet gingen we de keukens afbreken. Dat ging goed, totdat onze keuken bijna op iemands viel. Gelukkig het ging toch goed. De keuken lag toen, maar zat nog wel aan de boom vast. We wilden de keuken los maken, dus gingen op een piopaal staan. De paal brak, dus moesten we de paal naar de kampstaf brengen. Gelukkig vonden ze het niet erg, want ze konden er één en twee meter paal van maken.

Omdat we met weinig scouts waren hebben we de eerste tent al afgebroken. Toen kwamen de explorers en hebben we lekker gebarbecued. Nu zitten we lekker bij het kamp vuur en gaan zo lekker slapen. Voor het slapen eten we nog lekker de taarten die we gebakken hebben!

Zaterdag 13 juli (de leiding)
We werden net als altijd heel vroeg wakker van de wekker. Vandaag waren we niet met drie, maar met vier personen in onze tent. Eén van de scouts wilde afgelopen nacht niet gaan slapen, dus we besloten dat het vast heel gezellig was als die scout bij ons kwam liggen. De scout werd in onze tent neergelegd, en was zo in dromenland.
Die scout was dan ook heel blij om net als ons vroeg wakker te worden.

Omdat het de laatste dag was, en we heel veel moesten opruimen, besloten we de scouts te verwennen met een full English breakfast, bestaande uit ei, spek, witte bonen in tomatensaus en chipolataworstjes.
De scouts konden het zeer waarderen. Na het ontbijt moest er natuurlijk wel afgewassen worden. Na de afwas moesten we helaas toch beginnen met het opruimen. De scouts begonnen met het afbreken van hun twee resterende tenten, terwijl wij aan onze afbouw van de tent en overkapping van de keuken begonnen.

Ondanks dat iedereen moe was, ging het opruimen erg goed. Nadat de meeste spullen waren ingepakt en opgeruimd, ging Peter met de aanhanger Tetris spelen, terwijl Rik, Jelle en een aantal scouts de enorme leidingtent afbraken. Nadat de leidingtent zo goed mogelijk was ingepakt, kon hij in de aanhanger.

Toen vrijwel alle spullen waren ingepakt liep de leiding nog met een paar scouts over het kampterrein om het vergeten vuil en verdwaalde haringen op te ruimen. Daarna volgde de sluiting. Het was weer leuk! We hebben zeer genoten, en aan de reacties te merken denk ik de scouts ook.

Teruggekomen aan de Frans Halslaan, hebben we de aanhanger uitgeladen, de tenten uitgehangen, de touwen laten drogen en de houdbare spullen van de verse spullen gescheiden. Tussendoor kwamen de explorers ook terug. Ze hadden de hele afstand gefietst. Samen met de explorers hebben we gezamenlijk geluncht.

Toen alles klaar was, sloten we de deur. Douchen en bijslapen zal wel aan de pas komen. Het was een geweldig leuk kamp. Komende week nog kampkisten, tenten en materiaal uitzoeken en opbergen.
Volgend jaar weer?

Dropping

Wie aan een “echt” scouting zomerkamp denkt, denkt aan een dropping! Voor veel buitenlandse scouts is dit echter geen vanzelfsprekendheid.

Tijdens de dropping liepen een reporter en een fotograaf van de New York Times met ons mee. Benieuwd naar hun verhaal? Lees het artikel: “A Peculiarly Dutch Summer Rite: Children Abandoned in the Night Woods“! De foto’s die gemaakt zijn tijdens de dropping staan hieronder in een apart album.

Andere nieuwssites hebben ook geschreven over het artikel (of het fenomeen dropping):